Jakie suplementy stosować, aby nie dać się oszukać?

Jakie suplementy stosować, aby nie dać się oszukać?

Większość suplementów diety nie przechodzi żadnych testów farmakologicznych. Wiele spośród dostępnych suplementów po prostu nie działa. Rynek suplementów i rynek farmakologiczny to jedno z największych biznesów na świecie. Za większością suplementów stoją wyłącznie marketing i pseudonaukowe badania. Każdy z nas zapewne zna sporo osób, które spożywają kilkanaście tabletek dziennie, mając przekonanie, że podniesie im to formę sportową. Oczywiście trzeba wspomagać organizm suplementacją, ale należy to robić rozważnie i przede wszystkim świadomie. Musimy pamiętać, że suplementacja nigdy nie zastąpi nam zbilansowanej diety. Suplementacja tylko uzupełnia składniki, których zabrakło w pożywieniu.

JAKIE SUPLEMENTY STOSOWAĆ ?

Suplementacja powinna wspomagać wysiłek sportowca na 2 sposoby:

  1. Suplementacje wspomagające regenerację:
    • suplementy białkowe
      • suplementy węglowodanowe
    • witaminy i minerały
  1. Suplementy wspomagające system energetyczny:
    • kreatyna,
    • kofeina,
    • beta- alanina,
      • dwuwęglan sodu
    • sok z buraka

Każdego roku australisjki Instytut Sportu publikuje listę suplementów, których działanie zostało przebadane przez niezależne laboratorium. Na tej podstawie sporządza listę suplementów, dzieląc je na 4 kategorie

      1. Suplementy o potwierdzonej naukowo skuteczności
      1. Suplementy wymagające dalszych badań ( brak jednoznacznych dowodów na korzystne działanie)
      1. Suplement, w wypadku których nie ma znaczących dowodów na korzystne działanie
    1. Suplementy zakazane przes Światową Agnecję Antydopingową (WADA)

W kategorii pierwszej znajduje się między innymi:

    • Kreatyna
    • Kofeina
    • Suplementy żelaza
    • suplementy witaminy D
    • Suplementy wapnia
    • Probiotyki
    • Dwuwęglan sodu
    • Sok z buraka
      • Odżywki białkowe i węglowodanowe
    • Elektrolity

W grupie drugiej znajdują się m.in takie popularne suplementy jak:

    • BCAA
    • HMB
    • Glutamina
    • Glukozamina
      • Karnityna
    • Kurkumina

W grupie trzeciej znajdują się m.in takie popularne suplementy jak:

      • KOENZYMQ10
    • Inozyna

W grupie czwartej znajdują się m.in takie popularne suplementy jak:

      • Efedryna
    • wiele innych substancji i preparatów

Wszystkie podane suplementacje są potwierdzone rzetelnymi badaniami naukowymi. Podane suplementy są stanem na 2016 rok. Wiarygodne informacje na ten temat suplementów znajdziesz w następujących źródłach:

www.ausport.gov.au/ais/nutrition/supplements

www.podmet.pl

źródło – Dorian Łomża, Warszawa 2017 – “Trening zawodowca”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *